Stjärnans insats i ”The Wife” är helt enkelt makalös

Tajmingen är så osannolik att den svenske regissören Björn Runge (”Om jag vänder mig om”) måste vara synsk. För boken ”The wife” publicerades faktiskt 2003, utspelar sig 1992, och fick grönt ljus för filmatisering 2014. Ändå känns den så skriande aktuell att det pirrar i hela kroppen.

Allt börjar med det där mytomspunna samtalet: Den geniförklarade författaren Joe Castleman (Jonathan Pryce från ”Game of thrones”) väcks på morgonen av Akademiens ständige sekreterare, och blir egentligen inte det minsta överraskad. Tvärtom har han stillat nattens nervositet med småätande och lite tjatsex med sin fru Joan (Glenn Close) – ”allt du behöver göra är att ligga där”. 

En scen som tycks talande för resten av deras liv, där den trogna hustrun agerar allt från rådgivare till sjuksyster och nanny åt sin notoriskt otrogne och hyfsat självbelåtne make. ”Joan skriver inte”, säger Joe på ett av alla Nobel-cocktailpartyn, men i återblickar får vi hur den unga Joan (perfekt spelad av Annie Stark, dotter till Glenn Close) i själva verket varit den mest lovande av de två: En författardröm som tydligt kvävts under tyngden av patriarkatet.

Ändå stormar inte känslorna. Tvärtom. Vad som gör ”The wife” så oupphörligen intressant är kontrollen över tankarna och de subtila blickarna, som liksom svävar stilla i luften, likt en blank vattenbubbla, på väg att spricka i en kalldusch vilken minut som helst.

Den oundvikliga finalen närmar sig: Nobelbanketten i Stockholm (fast filmen är inspelad i Skottland) är inlindad i ett dämpat vinterlandskap – Luciaväckning av pristagaren, sprakande Nobeldessert, rakryggade vitklädda servitörer. Karin Franz Körlof, Johan Widerberg och Jan Mybrand i mindre roller. Det är svensk exotism och kargt högtidliga Bergman-känslor i oemotståndlig förening.

Men det verkliga dramat utspelar sig Joans ansikte: Hur länge kommer hon finna sig? Och varför gör hon det? Berättelsen i ”The wife” är så fascinerande exakt i sina iakttagelser av en manlig genikult att den inte kan ses som något annat än ett lockande kusligt omen om den Akademiekris vi ännu inte sett slutet på.

THE WIFE

Drama 

Land: USA, Storbritannien, Sverige

Av: Björn Runge

Med: Glenn Close, Jonathan Pryce, Christian Slater, Max Irons, Karin Fran Körlof

Längd: 1:41

Från: 7 år.

Så bra är skådespelarna

Glenn Close

Glenn Close, 71, har Oscarnominerats sex gånger, utan att vinna. Men den här gången sägs det vara hennes tur. Hennes insats som författarhustrun Joan är helt enkelt makalös. Att betrakta de subtila känsloyttringarna i hennes ansikte är som att stirra in i ett helt universum av komplexa livsval.

Jonathan Pryce

Ni känner igen honom som High Sparrow i ”Game of thrones”, och de båda rollerna har faktiskt flera gemensamma nämnare i hur de skildrar en högt uppburen man, full av falskhet. Pryce gestaltning av det stora mansbarnet är imponerande väl avvägd med lite (omedvetna?) drag av Jarl Kulle i ”Fanny och Alexander”.

Christian Slater

Som lika delar grävande journalist och galet fan, fyller Slaters rollfigur egentligen mest en teknisk funktion när det gäller att lyfta både Nobelhemligheterna och Joans känslor till ytan. Men han gör det bra och engagerat.